Ondanks het gebrek aan knips, is deze intro erg goed gelukt: het verdient absoluut een plek binnen mijn portfolio. Dit project voerde ik uit gedurende het 2e jaar van mijn studie op de Willem de Kooning Academie.
De opdracht was om een long-take te maken, ofwel: een shot zo lang mogelijk door te laten lopen, zonder te knippen.
De long-take moest functioneren als de intro van een film en moest daarom worden onderbouwd met een korte omschrijving van het concept.
We kozen voor een thriller-achtige intro over een jongeman die zijn flatgebouw binnen strompelt en zich zichtbaar niet zo goed voelt, nadat hij vlak daarvoor een black-out had. Aan zijn gezicht zien we dat de man gevallen is. In de lift voelt hij zich afstandelijk van de realiteit. Om de nadruk op de suspense te leggen, verlegden we de camera-focus constant van subject naar de achtergrond en weer terug. Daarnaast hielp zowel de locatie als de visagie erg mee aan het neerzetten van de juiste sfeer. Gedurende de post-productie fase creëerde ik een passende audiolaag door bestaande geluiden langzaam af te spelen. De audio is uiteindelijk afgerond door een teamgenoot, waardoor ik mij kon focussen op de kleurcorrectie. We kozen voor een groene tint voor een 'motel-look' wegens de aanwezigheid van TL-licht en daarmee het bloed op het voorhoofd van de acteur extra naar voren te halen.
De opdracht was om een long-take te maken, ofwel: een shot zo lang mogelijk door te laten lopen, zonder te knippen.
De long-take moest functioneren als de intro van een film en moest daarom worden onderbouwd met een korte omschrijving van het concept.
We kozen voor een thriller-achtige intro over een jongeman die zijn flatgebouw binnen strompelt en zich zichtbaar niet zo goed voelt, nadat hij vlak daarvoor een black-out had. Aan zijn gezicht zien we dat de man gevallen is. In de lift voelt hij zich afstandelijk van de realiteit. Om de nadruk op de suspense te leggen, verlegden we de camera-focus constant van subject naar de achtergrond en weer terug. Daarnaast hielp zowel de locatie als de visagie erg mee aan het neerzetten van de juiste sfeer. Gedurende de post-productie fase creëerde ik een passende audiolaag door bestaande geluiden langzaam af te spelen. De audio is uiteindelijk afgerond door een teamgenoot, waardoor ik mij kon focussen op de kleurcorrectie. We kozen voor een groene tint voor een 'motel-look' wegens de aanwezigheid van TL-licht en daarmee het bloed op het voorhoofd van de acteur extra naar voren te halen.
ENG: Despite the lack of cuts. this piece came out very well and definitely deserves a spot in my portfolio.
This project came along during the 2nd year of my study at the Willem de Kooning Academy.
The assignment was to make a long take, a.k.a. a shot with an as long as possible duration without using any cuts.
In this assignment, the long take needed to be a possible intro for a film, and thus it should be supported with a short concept description.
We went for a thriller-like intro sequence about a young man, not feeling very well, entering his flat, after having a blackout right before. He stumbles across the hall towards the elevator, feeling distanced from reality. In order to convey extra suspense, we created an eerie atmosphere by shifting the camera focus from the subject to the environment and back, and choosing the right visage and location for the scene. During the post-production phase, I created a suitable audio track by slowing down a series of sounds that support the concept and story. The audio mix was finalized by another teammate. The last step was color grading. We decided to go with a green tint to go with a motel look and make the color of the blood on the actor's forehead stand out even more.
This project came along during the 2nd year of my study at the Willem de Kooning Academy.
The assignment was to make a long take, a.k.a. a shot with an as long as possible duration without using any cuts.
In this assignment, the long take needed to be a possible intro for a film, and thus it should be supported with a short concept description.
We went for a thriller-like intro sequence about a young man, not feeling very well, entering his flat, after having a blackout right before. He stumbles across the hall towards the elevator, feeling distanced from reality. In order to convey extra suspense, we created an eerie atmosphere by shifting the camera focus from the subject to the environment and back, and choosing the right visage and location for the scene. During the post-production phase, I created a suitable audio track by slowing down a series of sounds that support the concept and story. The audio mix was finalized by another teammate. The last step was color grading. We decided to go with a green tint to go with a motel look and make the color of the blood on the actor's forehead stand out even more.
CREDITS
Actor: Richard van 't Hof
MUA: Lara Sluyter
Directing: Lara Sluyter
Camera: Delano Westerburg
Post-production: Suus van der Kaaij
Audio: Suus van der Kaaij, Richard van 't Hof
Locatiescouting: Suus van der Kaaij
MUA: Lara Sluyter
Directing: Lara Sluyter
Camera: Delano Westerburg
Post-production: Suus van der Kaaij
Audio: Suus van der Kaaij, Richard van 't Hof
Locatiescouting: Suus van der Kaaij